Instrucció 1 2023 encapsulament de materials i elements que contenen amiant

Instrucció 1/2023 de la Direcció General de Relacions Laborals, Treball Autònom, Seguretat i Salut Laboral relativa a l’Encapsulació de Materials i Elements que Contenen Amiant

 El passat dijous 25 de maig de 2023, la Direcció General de Relacions Laborals, Treball Autònom, Seguretat i Salut Laboral de la Generalitat de Catalunya va publicar la Instrucció 1/2023 relativa a l’Encapsulació de Materials i Elements que Contenen Amiant.
El text publicat diu el següent:

Als efectes d’aquesta Instrucció, s’entén per encapsulació o segellat l’acció d’aplicar productes químics sobre la superfície d’un element de fibrociment on creïn un recobriment amb la finalitat d’estabilitzar el material, per tal que es minimitzi el risc d’alliberament de fibres d’amiant a l’ambient, fins que aquest material sigui desmuntat i retirat.  

Aquest tractament, d’encapsulació o segellat, s’ha de diferenciar de l’aplicació o impregnació superficial d’un producte humectant com a mesura preventiva instrumental dins del procediment de manipulació i retirada dels MCA, que té per objectiu evitar la possible alliberació de fibres durant les operacions de desmuntatge dels cargols i ganxos d’ancoratge, brides o, en cas que el MCA es trenqui, en ser manipulat durant la retirada. Normalment s’aplica abans de començar a manipular els MCA i, si escau, se’n fan aplicacions addicionals durant la retirada.  

Finalment, hi ha un tercer concepte a tenir en compte: el confinament dels MCA mitjançant barreres físiques, que té com a objectiu que no siguin accessibles i que les fibres que es puguin alliberar pel seu estat de degradació no arribin a l’ambient. El confinament físic consisteix en el recobriment dels MCA amb plàstics retràctils, o en la instal·lació de qualsevol barrera física al voltant dels MCA per tal de confinar-los. 

L’amiant és un agent cancerigen i, per tant, l’exposició a fibres d’amiant suposa un risc per a la salut de la població. Per aquest motiu, i atesa la seva perillositat, l’ús, producció i comercialització de materials amb amiant van ser prohibits mitjançant l’Ordre de 7 de desembre de 2001, per la qual es modifica l'annex I del Reial decret 1406/1989, de 10 de novembre, pel qual s'imposen limitacions a la comercialització i a l'ús de certes substàncies i preparats perillosos. 

No obstant, cal tenir en compte que l’annex d’aquesta Ordre estableix que l'ús de productes que continguin fibres d'amiant, ja instal·lats o en servei abans que entrés en vigor, continuarà permès fins que s’eliminin o fins al final de la seva vida útil. 
Des de la vessant de la normativa de prevenció de riscos laborals, d’acord amb el contingut de la Guia tècnica per a l’avaluació i prevenció dels riscos relacionats amb l’exposició a l’amiant, publicada per l’INSST i que estableix orientacions pràctiques per interpretar el Reial decret 396/2006, de 31 de març, pel qual s’estableixen les disposicions mínimes de seguretat i salut aplicables als treballs amb risc d’exposició a l’amiant, s’entén per vida útil dels MCA el temps estimat en què aquests continuen tenint la funció per a la qual van ser fabricats o instal·lats, depenent del manteniment i condicions d’ús. A més, preventivament, s’ha de considerar que el final de la vida útil d’un MCA s’ha assolit en el moment en què pugui perjudicar la salut per la probabilitat d’alliberar fibres d’amiant a l’ambient, ja sigui per degradació o per altres factors que hi puguin influir, com ara ruptures, cops o vibracions, degut a la seva ubicació.  

A banda de la degradació d’aquest material pel transcurs del temps, i atès que sovint es troba a l’exterior (cobertes, terrasses...), cal tenir en compte els efectes que tenen sobre el ciment —matriu dels MCA de fibrociment— els canvis de temperatura (cicles alterns i repetitius de temperatures: molt altes i molt baixes), les boires salines (efecte dels clorurs), els efectes de la carbonatació (humitat) i la sulfatació (boires àcides). 

Amb el decurs dels anys la degradació progressiva del ciment fa que les fibres d’amiant, integrades originàriament a la matriu del ciment, se’n desprenguin i, en conseqüència, s’alliberin més fàcilment, de manera difusa i contínua. 

En aquest sentit, la Resolució del Parlament Europeu, de 14 de març de 2013, sobre els riscos per a la salut al lloc de treball relacionats amb l'amiant i perspectives d'eliminació de tot l'amiant existent, va estimar que els materials amb amiant instal·lats tenen un cicle de vida útil d'entre 30 i 50 anys. 
Cronològicament, des del 1907 a Catalunya es van fabricar i instal·lar materials de fibrociment amb contingut d’amiant, però a partir del 2002 es van prohibir. Si tenim en compte que el període de més importació —i, per tant, de més consum d’amiant— està comprès entre el 1964 i el 1983, i que entre els anys 1947 i 1985 el 77% de l’amiant importat s’utilitzava per fabricar MCA de fibrociment, es pot concloure que un percentatge molt alt dels MCA de fibrociment —fonamentalment de cobertes, façanes i parets pluvials, a més de canonades— tenen més de 50 anys, per la qual cosa el seu cicle de vida útil es podria considerar exhaurit en deixar de complir la funció per a la qual van ser dissenyats i instal·lats. 

L’article 4.2 del Reial decret 396/2006 estableix que, sens perjudici de l’aplicació d’altres disposicions normatives relatives a la comercialització i a la utilització de l’amiant, es prohibeixen les activitats que exposen les persones treballadores a les fibres d’amiant en l’extracció d’aquest, la fabricació i transformació de productes d’amiant o la fabricació i transformació de productes que contenen amiant afegit deliberadament

Davant el supòsit excepcional d’aplicar productes químics mitjançant tècniques d’encapsulat o segellat, que comporten un recobriment sobre la superfície dels materials i elements que contenen amiant amb la finalitat d’estabilitzar-lo per tal que romangui on es troba, cal plantejar-se si aquesta operació s’ha de considerar com una transformació del MCA. Cal recordar que les intervencions que comportin una transformació del MCA són activitats prohibides per l‘esmentat article 4.2 del Reial decret 396/2006.  

La Resolució del Parlament Europeu, de 20 d’octubre de 2021, amb recomanacions a la Comissió sobre la protecció dels treballadors contra l’amiant (2019/2182(INL)), recull que el Parlament considera la necessitat urgent que els estats membres vetllin perquè les fibres d’amiant es retirin gradualment fins a desaparèixer per complet al més aviat possible.  

Aquesta Resolució remet al Reglament (CE) núm. 1907/2006 del Parlament Europeu i del Consell (Reglament REACH), que especifica que està prohibida la fabricació, la venda i la utilització de fibres d'amiant i de productes que continguin aquestes fibres afegides intencionadament, i al Reglament (UE) 2016/1005 de la Comissió, pel qual es modifica l'annex XVII del Reglament REACH, i que té per objecte garantir la retirada progressiva completa dels productes d'amiant als estats membres com a molt tard l'1 de juliol de 2025. 

El Parlament Europeu insisteix que la retirada i eliminació segures de les parts i materials que contenen amiant és una prioritat, ja que la reparació, el manteniment, l'encapsulació o el segellat només donen lloc a l'ajornament de la retirada, cosa que en perpetua els riscos durant anys per a les persones treballadores i els habitants en general.  

Per això, sol·licita que es prohibeixi l'encapsulació i el segellat de materials que continguin amiant quan tècnicament siguin susceptibles de retirada.
 
A més, apunta que quan calgui retirar i eliminar de forma definitiva aquells MCA que, excepcionalment, hagin estat segellats o encapsulats, s’haurà de tenir en compte que aquestes intervencions solen requerir majors recursos i un augment de costos, atès que les aplicacions o tractaments efectuats suposen majors dificultats i complexitats tècniques, com també més quantitat de residus perillosos. Així mateix, cal no oblidar que una triple intervenció sobre el mateix material —primer amb l’encapsulació del MCA, després amb revisions i possibles aplicacions addicionals en cas de deteriorament del recobriment, i, passat un determinat període de temps, amb la retirada— incrementa els possibles efectes sobre la seguretat i salut dels treballadors que les han de fer.  

L’Acord GOV/149/2019, de 22 d'octubre, pel qual es crea la Comissió per a l’erradicació de l'amiant a Catalunya i per a l'impuls d'un Pla nacional per a l’erradicació de l'amiant a Catalunya, modificat per l’Acord GOV/156/2021, de 12 d'octubre, recull la Resolució del Parlament Europeu, de 14 de març de 2013, sobre els riscos per a la salut en el lloc de treball relacionats amb l'amiant i perspectives d'eliminació de tot l'amiant existent (2012/2065). En concret, el Dictamen del Comitè Econòmic i Social Europeu de l'any 2015 sobre erradicar l'amiant a la Unió Europea estableix, entre les seves conclusions, l'objectiu d’erradicar tot l'amiant a finals de 2028 en edificis, instal·lacions i infraestructures públiques, i a finals de 2032 en l’àmbit privat.  

Finalment, cal tenir en compte també que totes les activitats o operacions que impliquin el risc d’alliberament de fibres per l’existència i proximitat de materials amb amiant es trobarien dins de l’àmbit d’aplicació del Reial decret 396/2006. En conseqüència, les empreses amb treballadors exposats o susceptibles d’estar exposats a fibres d’amiant que realitzin treballs d’encapsulació, segellat, confinament físic, impregnació, manteniment, neteja, retirada, transport, identificació i avaluació de MCA, etc., han d’estar inscrites al Registre d’empreses amb risc d’amiant (RERA) i presentar un pla de treball, d’acord amb les disposicions d’aquest Reial decret, davant l’autoritat laboral corresponent per tal que l’aprovi.  

Per tot el que s’ha exposat, el criteri interpretatiu d’aquesta autoritat laboral és, amb caràcter general, no autoritzar els plans de treball que es presentin amb la finalitat exclusiva de dur a terme activitats d’encapsulació o segellat de materials i elements de fibrociment amb amiant mitjançant l’aplicació superficial i el recobriment amb productes químics. Aquest criteri s’ha de seguir sens perjudici de casos excepcionals justificats pel fet que tècnicament no sigui possible retirar els MCA. 

Per tal de poder sol·licitar l’excepcionalitat per a l’aprovació d’un pla de treball amb risc d’amiant per a activitats d’encapsulació o segellat mitjançant l’aplicació de productes químics, s’haurà de trametre adjunta al pla de treball, perquè es valori, la documentació següent:

a) Justificació de la inviabilitat transitòria que no fa possible la retirada dels MCA..
Memòria acreditativa de la justificació de prioritzar l’encapsulació enfront de la retirada de MCA. No es consideraran mesures justificatives, per prioritzar l’encapsulació enfront de la retirada de MCA, les qüestions merament econòmiques.

b) Informe redactat per una persona tècnica competent —amb criteri reconegut en normes tècniques*—, on s’avaluï la viabilitat de l’aplicació superficial de productes químics per fer un recobriment en relació amb l’estat de conservació i degradació dels MCA.
S’hauran d’adjuntar les fitxes tècniques i les fitxes de dades de seguretat dels productes químics a aplicar com a encapsulants o segellants. Els productes han d’estar dissenyats i fabricats per ser aplicats sobre materials de fibrociment amb amiant.

c) Declaració responsable del propietari de l’edifici o instal·lació, amb el compromís que el seguiment de les superfícies encapsulades el farà personal tècnic competent. Aquest personal tècnic haurà de ser independent de l’empresa RERA que hagi realitzat l’encapsulació.
El seguiment dels MCA encapsulats ha d’incloure, a banda d’inspeccions visuals, aquells mostrejos ambientals, superficials, d’aigües, etc., que siguin imprescindibles per verificar-ne l’estat correcte. A més, caldrà establir una planificació amb els terminis de seguiment, així com les mesures a prendre en cas que es detectin fibres d’amiant als mostrejos realitzats on s’observi degradació dels productes encapsulants aplicats sobre el MCA.

L’empresa que en faci el seguiment també haurà d’estar inscrita al Registre d’empreses amb risc d’amiant (RERA) i disposar d’un pla de treball aprovat per l’autoritat laboral per a aquest tipus d’activitat.
ACM 2020 està inscrita al RERA i disposa de Pla de Treball aprovat per l'Autoritat Laboral per a realitzar l'activitat de seguiment de tractaments d'encapsulat:
d) Declaració responsable del propietari de l’edifici o instal·lació, amb el compromís de presentar el corresponent pla de retirada dels MCA tan aviat com es resolgui la inviabilitat transitòria que justifica aquesta actuació temporal i excepcional d’encapsulació.
* En compliment de les disposicions de l’article 5, apartat 3, del Reial decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s’aprova el Reglament dels serveis de prevenció, es podran aplicar mètodes o criteris recollits a: normes UNE; guies de l’INSST, de l’INS, i protocols i guies dels ministeris de Sanitat i Consum, així com d’institucions competents de les CA; normes internacionals; guies d'altres entitats de prestigi reconegut en la matèria o altres mètodes o criteris professionals descrits documentalment que proporcionin un nivell de confiança equivalent. 
Share by: